Sunday, September 9, 2018

၂၀၁၈ခုနွစ္၊ နိုင္ငံတကာစာတတ္ေျမာက္ေရးေန့ အထိမ္းအမွတ္အခမ္းအနားက်င္းပ


 ေနျပည္ေတာ္ ၂၀၁၈ စက္တင္ဘာ ၈

ပညာေရးဝန္ျကီးဌာန၊ ၂၀၁၈ခုနွစ္ နိုင္ငံတကာစာတတ္ေျမာက္ေရးေန့ အထိမ္းအမွတ္ အခမ္းအနားကို ယေန့နံနက္ ၉ နာရီတြင္ ပညာေရးဝန္ျကီးဌာနရံုးအမွတ္ (၂၁)၌ က်င္းပျပုလုပ္ရာ ပညာေရးဝန္ျကီးဌာန၊ ျပည္ေထာင္စုဝန္ျကီး ေဒါက္တာမ်ိုးသိမ္းျကီး၊ ျပည္သူ့လွြတ္ေတာ္နွင့္ အမ်ိုးသားလွြတ္ေတာ္ ပညာေရးျမွင့္တင္မႈေကာ္မတီ ဥကၠ႒ဌနွင့္ အဖြဲ့ဝင္မ်ား၊ ပညာေရးဝန္ျကီး ဌာနေအာက္ရွိ ဦးစီးဌာနမ်ားမွ ညွြန္ျကားေရးမႉးခ်ုပ္မ်ား၊ ဒုတိယညွြန္ျကားေရးမႉးခ်ုပ္မ်ားနွင့္ တာဝန္ရွိသူမ်ား၊ အမ်ိုးသားပညာေရး မူဝါဒေကာ္မရွင္အဖြဲ့ဝင္မ်ား၊ ျမန္မာနိုင္ငံဝိဇၨာနွင့္ သိပၸံပညာရွင္မ်ားအဖြဲ့၊ ျမန္မာစာအဖြဲ့၊ အမ်ိုးသားသင္ရိုးညွြန္းတမ္း ျပုစုေရးဆြဲေရးေကာ္မတီ အဖြဲ့ဝင္မ်ား၊ အမ်ိုးသားပညာေရးအဆင့္အတန္းနွင့္
အရည္အေသြးအာမခံမႈေကာ္မတီမွ ပညာရွင္ျကီးမ်ား၊ နိုင္ငံတကာဖြံ့ျဖိုးမႈမိတ္ဖက္ အဖြဲ့အစည္းမ်ားမွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ လူမႈအဖြဲ့အစည္းမ်ားမွ ပုဂၢိုလ္မ်ား၊ ဖိတ္ျကားထားေသာ ဧည့္သည္ေတာ္မ်ား၊ ဆရာဆရာမမ်ားနွင့္ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူမ်ား တက္ေရာက္ျကသည္။ ေရွးဦးစြာ အခမ္းအနားကို ပ်ဉ္းမနား၊ အမွတ္(၅) အေျခခံပညာအထက္တန္းေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူမ်ားက တို့အင္တို့အား သီခ်င္းျဖင့္ သီဆိုေဖ်ာ္ေျဖဖြင့္လွစ္သည္။ အခမ္းအနားတြင္ ပညာေရးဝန္ျကီးဌာန ျပည္ေထာင္စုဝန္ျကီး ေဒါက္တာမ်ိုးသိမ္းျကီးက အမွာစကားေျပာရာတြင္ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ လူထုအေျချပု စာတတ္ေျမာက္ေရး(အသံုးလံုး) လႈပ္ရွားမႈကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေျကာင္း၊ စာတတ္ေျမာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား၏ ေအာင္ျမင္မႈအေပၚ ယူနက္စကို အဖြဲ့ျကီးကခ်ီးျမွင့္သည္‌့ မိုဟာမက္ ရီဇာပါလာဗီဆု ကို ၁၉၇၁ခုနွစ္နွင့္ နိုမာဆုကို ၁၉၈၃ခုနွစ္တြင္ ျမန္မာနိုင္ငံက လက္ခံရရွိခဲ့ပါေျကာင္း၊ (Sustainable Development Goal-4) အရလူတိုင္း အက်ံုးဝင္၍ မွ်တေသာ အရည္အေသြး ျပည္‌့ဝသည့္ ပညာေရးနွင့္ အားလံုးအတြက္ ဘဝတစ္သက္တာ သင္ယူမႈ အခြင့္အလမ္းရရွိေရး ေဆာင္ရြက္နိုင္ရန္အတြက္ ၂၀၃၀ျပည့္နွစ္တြင္ လူငယ္နွင့္ အရြယ္ေရာက္သူမ်ား (အမ်ိုးသားနွင့္ အမ်ိုးသမီးမ်ားအပါအဝင္)အေရး၊ အဖတ္နွင့္ အတြက္အခ်က္ တတ္ေျမာက္ေစရန္စသည့္ ရည္မွန္းခ်က္ကို ျပည့္မီေအာင္လည္း ျကိုးပမ္းအေကာင္ အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါေျကာင္း၊ ယူနက္စကို၏ ၂၀၁၈ ခုနွစ္ နိုင္ငံတကာ စာတတ္ေျမာက္ေရးေန့အတြက္ ေဆာင္ပုဒ္မွာ “Literacy and Skills Development” “နည္းပညာကြ်မ္းက်င္မႈဖြံ့ျဖိုးဖို့၊ စာတတ္ေျမာက္ေရး ေဆာင္ရြက္စို့” ျဖစ္ပါေျကာင္း၊ ေဆာင္ပုဒ္မွာပါရွိသည့္ အေျကာင္းအရာမ်ားသည္ အမ်ိုးသားပညာေရး မဟာဗ်ူဟာစီမံကိန္း (National Education Strategic Plan-NESP)(၂၀၁၆-၂၀၁၇)၏ မူဝါဒနွင့္ စီမံကိန္းလုပ္ငန္း အညွြန္းေဘာင္မွာ ေဖာ္ျပထားေသာ ေက်ာင္းျပင္ပပညာေရးကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာမွာ နည္းပညာနွင့္သက္ေမြး ပညာေရးနွင့္ေလ့က်င့္ေရး အစီအစဉ္မ်ားနွင့္ ခ်ိတ္ဆက္၍ အေကာင္အထည္ေဖာ္သြားရန္ဆိုသည့္ အခ်က္နွင့္ကိုက္ညီေနသည္ကိုေတြ့ရပါေျကာင္း၊ တကယ္ လက္ေတြ့ေဖာ္ေဆာင္ရာမွာ သက္ဆိုင္ရာ ဦးစီးဌာနမ်ား ခ်ိတ္ဆက္ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ သြားျကရမွာျဖစ္ပါေျကာင္း။ ယေန့ ကမၻာေပၚမွာ ေက်ာင္းမတက္ဖူးေသာ ကေလးမ်ားနွင့္ အရြယ္မေရာက္ေသးသူ သန္းေပါင္း ၂၆၀(နွစ္ရာ့ေျခာက္ဆယ္)ေက်ာ္ ရွိျပီး ကေလးမ်ားနွင့္ အရြယ္မေရာက္ေသးသူ ၆၁၇ (ေျခာက္ရာတစ္ဆယ့္ခုနစ္)သန္းခန့္တြင္ ဆယ္ဦးလွ်င္ ေျခာက္ဦးမွာ အေျခခံအေရးအဖတ္အတြက္ တတ္ေျမာက္ျခင္း မရွိျကတာကို ေလ့လာေတြ့ရွိရမွာ ျဖစ္ပါေျကာင္း၊ လူငယ္ လူျကီးသန္း ၇၅၀(ခုနစ္ရာ့ ငါးဆယ္)သည္ ယေန့ထက္တိုင္ အေရး အဖတ္ အတြက္ မတတ္ေျမာက္ေသးပါဘူး။ သံုးပံုနွစ္ပံုသည္ အမ်ိုးသမီးမ်ားျဖစ္ပါေျကာင္း၊ ဒီလိုစိုးရိမ္စရာေကာင္းေသာ စိန္ေခၚမႈေတြေျကာင့္ စာမတတ္ေျမာက္ သူေတြကို အဆင့္အတန္းခြဲျခားျခင္း၊ က်ားမမညီမွ်ျခင္း စသသည္တို့ကို စဉ္ဆက္မျပတ္ သံသရာလည္ေစေနတာကိုလည္း ေလ့လာေတြ့ရွိရမွာ ျဖစ္ပါေျကာင္း၊ ဒါ့အျပင္ အရွိန္အဟုန္ျမင့္မားစြာ နည္းပညာ ဖြံ့ျဖိုးတိုးတက္ေနတာဟာလည္း စာမတတ္သူမ်ားအတြက္ ပိုမိုျကီးမားေသာ စိန္ေခၚမႈ အသစ္တစ္ရပ္ ျဖစ္လာေစပါေျကာင္း၊ လူ့အဖြဲ့အစည္း အသိုင္းအဝန္းအတြင္း ေနထိုင္ရပ္တည္နိုင္ရန္နွင့္ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းနွင့္ လူမႈစီးပြားဝန္းက်င္ေကာင္းမ်ား ဖန္တီးရရွိနိုင္ရန္ စိန္ေခၚမႈမ်ားကို ရင္ဆိုင္ေက်ာ္လွြားနိုင္ရန္အတြက္ အေျခခံအေရးအဖတ္ အတြက္အခ်က္စြမ္းရည္မ်ား ရွိရံုျဖင့္ မလံုေလာက္ပါ။ သတင္းအခ်က္အလက္နွင့္ ဆက္သြယ္ေရးနည္းပညာအစရွိသည့္ နည္းပညာ အသစ္အဆန္းကို ကြ်မ္းက်င္စြာအသံုးျပု၍ ဆန္းသစ္တီထြင္နိုင္သည့္ စြမ္းရည္မ်ားရွိရန္ မျဖစ္မေန ရရွိလာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္လာပါေျကာင္း။ ကမၻာေပၚမွာလိုပဲ ျမန္မာနိုင္ငံမွာလည္း ၂၀၁၄ ခုနွစ္ သန္းေခါင္းစာရင္းအရ လူဦးေရ၏ ၁၀ ဒသမ ၅ ရာခိုင္နႈန္းျဖစ္သည့္ ၅သန္းဝန္းက်င္သည္ ေက်ာင္းေနအရြယ္မွာ အေျကာင္းအမ်ိုးမ်ိုးေျကာင့္ ေက်ာင္းမေနဘူးသူမ်ား (သို့မဟုတ္) ေက်ာင္းထြက္ခဲ့ျကျပီး စာမတတ္သူမ်ား ျဖစ္ေနျကတာကိုလည္း ေတြ့ရွိရမွာျဖစ္ပါေျကာင္း၊ ဒီအေျခအေနမ်ားေျကာင့္ ပညာေရးဝန္ျကီးဌာနက ေက်ာင္းျပင္ပနွင့္ တစ္သက္တာ ပညာေရးဦးစီးဌာနကို ၂၀၁၆ ခုနွစ္တြင္ ဖြဲ့စည္းခဲ့ျပီးေနာက္ အသက္ ၁၀နွစ္နွင့္ ၁၄နွစ္ျကား ေက်ာင္းပညာမသင္ယူခဲ့ရေသာ ျပီးဆံုးေအာင္ သင္ယူခြင့္မရခဲ့ဘဲ ေက်ာင္းထြက္ ခဲ့ရသည့္ ကေလးမ်ားအတြက္ ေက်ာင္းျပင္ပ မူလတန္းပညာေရး အစီအစဉ္ျဖင့္ ေက်ာင္းျပင္ပ အလယ္တန္း ပညာေရး အစီအစဉ္ကိုလည္းေကာင္း၊ အသက္အုပ္စုအားျဖင့္ (၁၅)နွစ္နွင့္ အထက္ အရြယ္မ်ား အတြက္ အေျခခံစာတတ္ေျမာက္ေရး လုပ္ငန္းအစီအစဉ္၊ ၄င္းမွတစ္ဆင့္ စာဖတ္ရွိန္ ျမွင့္တင္ေရး အစီအစဉ္၊ ဝင္ေငြတိုးပြားေရး အစီအစဉ္နွင့္ နည္းပညာနွင့္သက္ေမြး ပညာေရးနွင့္ ေလ့က်င့္ေရး အစီအစဉ္မ်ားပါဝင္ေသာ စဉ္ဆက္ပညာေရး လုပ္ငန္းအစီအစဉ္မ်ားကို တိုင္းေဒသျကီး၊ ျပည္နယ္အစိုးရအဖြဲ့မ်ား၏ ပူးေပါင္းကူညီမႈျဖင့္ တိုးခ်ဲ့လုပ္ေဆာင္နိုင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိေနပါေျကာင္း၊ ပညာေရးဝန္ျကီးဌာန ေက်ာင္းျပင္ပနွင့္ တစ္သက္တာပညာေရးဦးစီးဌာန သည္ တိုင္းေဒသျကီးနွင့္ ျပည္နယ္အစိုးရအဖြဲ့မ်ား၏ ပူးေပါင္းမႈျဖင့္ ၂၀၁၆ခုနွစ္ နိုဝင္ဘာလက ကယားျပည္နယ္ အေျခခံစာတတ္ေျမာက္ေရး လုပ္ငန္းမွာ(၄၇၇၅)ဦး၊ ၂၀၁၇ခုနွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလက ရွမ္းျပည္နယ္၊ ေတာင္ျကီးခရိုင္ အေျခခံစာတတ္ေျမာက္ေရး လုပ္ငန္းမွာ(၂၅၇၀၂)ဦး၊ ဇူလိုင္လမွာ ရခိုင္ျပည္နယ္ ေျမာက္ဦး၊ ေက်ာက္ျဖူနွင့္ သံတြဲခရိုင္ အေျခခံစာတတ္ေျမာက္ေရးလုပ္ငန္းမွာ (၃၁၄၅)ဦး၊ နိုဝင္ဘာလတြင္ ကရင္ျပည္နယ္ စာတတ္ေျမာက္ေရးလုပ္ငန္းမွာ(၁၀ဝ၆)ဦး၊ တနသၤ࿿ာရီတိုင္းေဒသျကီး၊ ထားဝယ္ခရိုင္ အေျခခံစာတတ္ေျမာက္ေရး လုပ္ငန္းမွာ(၅၆၀)ဦး၊ ၂၀၁၈ခုနွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလက ရွမ္းျပည္နယ္ (အေရွ့ပိုင္း)အေျခခံစာတတ္ေျမာက္ေရး လုပ္ငန္းမွာ (၂၂၉၈)ဦးနွင့္ ေမလအတြင္းက ေဆာင္ရြက္ျပီးစီးခဲ့ေသာ မေကြးတိုင္းေဒသျကီး၊ စစ္ကိုင္းတိုင္းေဒသျကီး၊ ကခ်င္ျပည္နယ္၊ ခ်င္းျပည္နယ္နွင့္ မြန္ျပည္နယ္ အေျခခံစာတတ္ေျမာက္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားမွာ တတ္ေျမာက္သူ (၄၆၉၀)ဦး အပါအဝင္ စုစုေပါင္း (၄၂၁၇၆)ဦးတို့ကို အေျခခံအေရး၊ အဖတ္၊ အတြက္ တတ္ေျမာက္သြားေအာင္ ေဆာင္ရြက္နိုင္ခဲ့ျပီျဖစ္ပါေျကာင္း၊ နည္းပညာလွ်င္ျမန္စြာ ေျပာင္းလဲတိုးတက္မႈ မ်ားေျကာင့္ မ်ိုးဆက္သစ္လူငယ္မ်ားအတြက္ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းေကာင္းမ်ား ရရွိေရးမွာ ယွဉ္ျပိုင္မႈမ်ား ပိုမိုျမင့္မားလာပါေျကာင္း၊ အလုပ္အကိုင္ေကာင္းေကာင္းရရွိရန္ ကြ်မ္းက်င္မႈရွိရန္ လိုအပ္ပါေျကာင္း၊ နည္းပညာနွင့္သက္ေမြး ပညာေရးနွင့္ေလ့က်င့္ေရးဆိုင္ရာ သင္တန္းမ်ားျဖင့္ ကြ်မ္းက်င္မႈမ်ားရရွိေရးအတြက္ အေျခခံျဖစ္သည့္ အေျခခံစာဖတ္၊ စာေရး၊ တြက္ခ်က္နိုင္ရန္ လိုအပ္ပါေျကာင္း၊ အရည္အေသြးျပည့္ဝေသာ ပညာေရးျဖင့္သာ ေျပာင္းလဲတိုးတက္ေနသည့္ နည္းပညာကို လိုက္ေလ်ာညီေထြ ကြ်မ္းက်င္စြာ အသံုးျပု၍ ဆန္သစ္တီထြင္ ဖန္တီးနိုင္ရန္လိုအပ္သည့္ တစ္သက္တာသင္ယူမႈ အခြင္‌့အလမ္းေကာင္းမ်ားကို ျဖည္‌့ဆည္းေပးနိုင္စြမ္းရွိမွာ ျဖစ္ပါေျကာင္း၊ ယခုနွစ္ နိုင္ငံတကာစာတတ္ေျမာက္ေရးနွစ္ ေဆာင္ပုဒ္ျဖစ္သည့္ “Literacy and Skills Development” သည္ စာတတ္ေျမာက္မႈ မူဝါဒကို ျပန္လည္သတ္မွတ္ရန္နွင့္ လက္ေတြ့က်သည့္ ဆန္းသစ္တီထြင္နိုင္စြမ္းရွိေသာ ပညာေရးျဖစ္လာေစေရးအတြက္ အစိုးရနွင့္ ပုဂၢလိကပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ျကရမွာျဖစ္ေျကာင္း စသည္ျဖင့္ ေျပာျကားသည္။ ဆက္လက္၍ ၂၀၁၈ခုနွစ္ နိုင္ငံတကာစာတတ္ေျမာက္ေရးေန့အထိမ္းအမွတ္ Video Clip ကိုျပသည္။ ထို့ေနာက္ ၂၀၁၈ခုနွစ္ နိုင္ငံတကာစာတတ္ေျမာက္‌ေရးန့ အထိမ္းအမွတ္ ယူနက္စကို ညြန္ျကားေရးမႉးခ်ုပ္၏ သဝဏ္လွြာကို ျမန္မာနိုင္ငံယူနက္စကို အမ်ိုးသားေကာ္မရွင္ အတြင္းေရးမႉးခ်ုပ္က ဖတ္ျကားသည္။ ဆက္လက္၍ ပ်ဉ္းမနား၊ အမွတ္(၂) အေျခခံပညာအထက္တန္းေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ားက အနာဂတ္ေမွ်ာ္ေတြးစဉ္ဆက္ပညာေရး သီခ်င္းျဖင့္ သီဆိုေဖ်ာ္ေျဖျကသည္။ ထိုေနာက္ ပညာေရးဝန္ျကီးဌာန၊ ျပည္ေထာင္စုဝန္ျကီး ေဒါက္တာမ်ိုးသိမ္းျကီးက ဂီတအနုပညာျဖင့္ ေဖ်ာ္ေျဖတင္ဆက္သည့္ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားမွ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ မ်ားအား ဂုဏ္ျပုခ်ီးျမွင့္ေငြမ်ား ေပးအပ္သည္။ ယင္းေနာက္ ပ်ဉ္းမနား၊ အမွတ္(၁) အေျခခံပညာအထက္တန္းေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ားက စာတတ္ေျမာက္ေရးဝိုင္းကူေပးသီခ်င္းျဖင့္ သီဆိုေဖ်ာ္ေျဖျကျပီး အခမ္းအနားကို ရုပ္သိမ္းလိုက္သည္။ ထို့ေနာက္ ျပည္ေထာင္စုဝန္ျကီးနွင့္ ဧည့္သည္ေတာ္မ်ားသည္ နိုင္ငံတကာစာတတ္ေျမာက္ေရးအထိမ္းအမွတ္ ခင္းက်င္းျပသထားေသာ ျပခန္းမ်ားကို လွည့္လည္ျကည္‌့ရႈျကေျကာင္း သတင္းရရွိပါသည္။












No comments:

Post a Comment