ေနျပည္ေတာ္ ၂၀၁၈ ဒီဇင္ဘာ ၄
ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနက က်င္းပသည့္ ပညာေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေရး ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲ( အေျခခံပညာက႑)ကို ယေန႔နံနက္ ၉ နာရီခြဲတြင္ ေနျပည္ေတာ္ရွိ ျမန္မာအျပည္ျပည္ ဆိုင္ရာ ကြန္ဗင္းရွင္းဗဟိုဌာန - ၂ (MICC-2) ၌ က်င္းပရာ ႏိုင္ငံေတာ္၏အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ တက္ေရာက္အမွာစကား ေျပာၾကားသည္။
ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲသို႔ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းမ်ားမွ ဆရာေတာ္မ်ား ႂကြေရာက္ေတာ္မူၾကၿပီး ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးမ်ား၊ ျပည္ေထာင္စုရာထူး၀န္အဖြဲ႕ ဥကၠ႒၊ ေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီဥကၠ႒၊ လႊတ္ေတာ္ေရးရာေကာ္မတီဥကၠ႒မ်ား၊ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာန ဒုတိယ၀န္ႀကီး၊ ေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီ၀င္မ်ား၊ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ျပည္နယ္မ်ားမွ လူမႈေရး ၀န္ႀကီးမ်ား၊ အမ်ိဳးသားပညာေရးမူ၀ါဒေကာ္မရွင္၊ အမ်ိဳးသားသင္႐ိုးၫႊန္းတမ္း ေကာ္မတီ၊ အမ်ိဳးသားပညာေရးအဆင့္အတန္းႏွင့္ အရည္အေသြးအာမခံမႈ အကဲျဖတ္ေရးေကာ္မတီ တို႔မွ အဖြဲ႕၀င္မ်ား၊ ဌာနဆိုင္ရာအႀကီးအကဲမ်ား၊ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ မ်ား၊ ပညာေရးေကာလိပ္ မ်ားမွေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ား၊ တိုင္းေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္၊ ခ႐ိုင္ႏွင့္ၿမိဳ႕နယ္ မ်ားမွပညာေရးမႉးမ်ား၊ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ား၊ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၊ တပ္မေတာ္ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ေက်ာင္း မ်ားမွ ကိုယ္စား လွယ္မ်ား၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး မိတ္ဖက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ျမန္မာႏိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာ ဆရာ၊ ဆရာမ အသင္းအဖြဲ႕၊ ေက်ာင္းသားအသင္းအဖြဲ႕ႏွင့္ မိ္တ္ဖက္စာၾကည့္တိုက္မ်ားမွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ တာ၀န္ရွိသူမ်ား တက္ေရာက္ၾကသည္။ ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္၏အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က “ႏိုင္ငံတစ္ခုရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ၊ တည္ၿငိမ္မႈဆိုတာဟာ၊ လူသားရင္းျမစ္ (Human Resource) နဲ႔ ဘယ္ေလာက္ထိ ႏိုင္ငံ့အက်ိဳးအတြက္ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္စြမ္း ရွိသလဲအေပၚမွာ မူတည္ပါတယ္။ လူသားရင္းျမစ္ေတြ တန္ဖိုးတက္ လာဖို႔ “အရည္အေသြးရွိေသာ ပညာေရး” ကို ခိုင္မာေအာင္ ကြၽန္မတို႔ တည္ေဆာက္ၾကရမွာျဖစ္ၿပီး ဒီလိုအရည္အေသြးရွိတဲ့ ပညာေရး ကို တည္ေဆာက္ႏိုင္ဖို႔ မ်ားစြာရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံဖို႔ လိုပါတယ္။ ၂၀၁၅ အမ်ိဳးသားပညာေရး ဥပေဒမွာ “ႏိုင္ငံေတာ္၏ ပညာေရးအသုံး စရိတ္ကို ႏိုင္ငံေတာ္အသုံးစရိတ္ အားလုံး၏ ၂၀ရာခိုင္ႏႈန္း အထိ ေရာက္ရွိေရးအတြက္ ရည္မွန္းခ်က္ထားၿပီး ေဆာင္႐ြက္ရမည္”လို႔ အတိအလင္း ေဖာ္ျပထားသလို ႏိုင္ငံေတာ္အေနနဲ႔ ႏွစ္စဥ္ပညာေရး အသုံးစရိတ္ေတြ ပိုမိုတိုးျမႇင့္ သုံးစြဲႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားေဆာင္႐ြက္ လ်က္ရွိပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္အေနနဲ႔ ပညာေရးက႑အတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံလ်က္ရွိသလို “ဖြံၿဖိဳးမႈ မိတ္ဖက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား” ကလည္း ပညာေရးက႑အတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ ကူညီ ေဆာင္႐ြက္ ေပးေနပါတယ္။ အမ်ိဳးသားပညာေရး မဟာဗ်ဴဟာစီမံကိန္း (၂၀၁၆-၂၀၂၁) ကို ေအာင္ျမင္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေရး အတြက္ ေက်ာင္းသားမ်ား၊ မိဘ မ်ား၊ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၊ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ စီမံခန္႔ခြဲသူမ်ား၊ ပညာေရးတြင္ ပူးေပါင္းေဆာင္ ႐ြက္သူမ်ား၊ ႏိုင္ငံတြင္းႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာမွ မိတ္ဖက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားရဲ႕ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ မႈအင္အားေတြ အလြန္အေရးပါေၾကာင္း အထူးေျပာေနဖို႔ မလိုပါဘူး ထင္ပါတယ္။ လူ႔ေဘာင္ေလာကမွာ ရပ္တည္ရွင္သန္ႏိုင္ဖို႔ “အခ်က္အလက္မ်ားကို မွတ္မိ႐ုံ သာမက ေတြးတတ္၊ ေခၚတတ္၊ စိစစ္တတ္ၿပီး ျပႆနာ မ်ားကို ေျဖရွင္းတတ္ဖို႔” အလြန္အေရး ႀကီးပါတယ္။ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြကို အလြတ္က်က္မွတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္နဲ႔ သင္ယူေစတဲ့ အေျခအေနကေန က်ိဳးေၾကာင္းဆက္စပ္ေတြးေခၚ သင္ယူ တတ္တဲ့ ကေလးေတြျဖစ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒီလို ေလ့က်င့္ သင္ၾကားရာမွာ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြကို သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းပါ အေၾကာင္းအရာမ်ား သာမက ျပင္ပ အေၾကာင္းအရာေတြကိုပါ ဆက္စပ္ေလ့လာတတ္ဖို႔အတြက္ ေယဘုယ် အားျဖင့္ အခ်က္အလက္ စုေဆာင္းတတ္ျခင္း၊ စိစစ္ျခင္း၊ ျပႆနာမ်ား အေျဖရွာျခင္း၊ ေဆြးေႏြးျခင္း စတဲ့အခ်က္ေတြနဲ႔ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေအာင္ အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာ စၿပီးေတာ့ အစုအဖြဲ႕နဲ႔ ေလ့လာပူးေပါင္း ေဆာင္႐ြက္တတ္ေစမယ့္ သင္ၾကား၊ သင္ယူမႈ နည္းလမ္းမ်ားကို အသုံးျပဳရပါတယ္။ လူငယ္ေတြ၊ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြကို “ျပႆနာေတြကို မေၾကာက္တတ္ဖို႔ ေလ့က်င့္ေပးဖို႔ လိုပါတယ္။ လုပ္ငန္းရွိရင္ ျပႆနာရွိမယ္၊ ျပႆနာဆိုတာ ေၾကာက္စရာ မဟုတ္ဘူး၊ ေျဖရွင္းႏိုင္တဲ့အေကာင္းဆုံးနည္းလမ္းကို ရွာေဖြတတ္ဖို႔ကသာ အေရးႀကီးတယ္ ဆိုတာကို” ငယ္စဥ္ကတည္းက သင္ထားေပးရပါမယ္။ အခုဆိုရင္ ကြၽန္မတို႔အစိုးရက ျပည္သူေတြရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ေႏွာင့္ေႏွးေစၿပီး ႏိုင္ငံ့သိကၡာကို ထိခိုက္ေနတဲ့ အဂတိ လိုက္စားမႈေတြကို စနစ္တက် တိုက္ဖ်က္သြားဖို႔ ေဆာင္႐ြက္ေန တယ္ဆိုတာ အမ်ားသိျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ စာရိတၱမ႑ိဳင္ကို ခိုင္မာေအာင္ တည္ေဆာက္ႏိုင္ဖို႔ ကေလးဘဝကစၿပီး ေလ့က်င့္ပ်ိဳးေထာင္ေပးဖို႔လိုပါတယ္။ ႏိုင္ငံႏွင့္လူမ်ိဳး ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္ တိုးတက္မႈအတြက္၊ အဂတိလိုက္စားမႈ ကင္းစင္ျခင္းရဲ႕တန္ဖိုးကို နားလည္ ေစဖို႔ အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာ သင္ၾကားဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္၊ အသက္အ႐ြယ္နဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ ေဝါဟာရေတြ၊ စကားလုံးေတြကိုသုံးၿပီး အဂတိလိုက္စားမႈရဲ႕ ဆိုးက်ိဳးမ်ားနဲ႔ မိမိ ပတ္ဝန္းက်င္အေပၚ အက်ိဳးသက္ေရာက္ပုံမ်ား၊ ႐ိုးသားတဲ့ အမူအက်င့္မ်ား၊ ကိုယ္က်ိဳးနဲ႔ အမ်ားအက်ိဳးရဲ႕ ဆက္စပ္ေနမႈနဲ႔ ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္းမြန္မႈမ်ားကို ေဖ်ာ္ေျဖေရးပုံစံနဲ႔ ပညာေပးတဲ့ အစီအစဥ္ေတြ အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိပါတယ္။ ဒီအစီ အစဥ္ေတြဟာ ကေလးမ်ားအတြက္ သာမက၊ ႏိုင္ငံအတြက္ အလြန္ေကာင္းမြန္ႏိုင္မွာပါ။ ကေလးေတြ အေတြးအေခၚျမင့္မားဖို႔ ေလ့က်င့္ပ်ိဳးေထာင္ရာမွာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ကိုယ္တိုင္ စာေပဖတ္ရႈေလ့လာသကဲ့သို႔ တပည့္ေတြ စာေပဝါသနာပါၿပီး၊ ဗဟုသုတ ရွာေဖြရယူလိုတဲ့ အေလ့အက်င့္ေကာင္းေတြ ရရွိေစဖို႔ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေပးၾကရပါမယ္။ စာၾကည့္တိုက္မ်ားကို အသုံးျပဳၿပီး အသိပညာ၊ အတတ္ပညာမ်ား မိမိကိုယ္တိုင္ သင္ယူ တတ္ေအာင္ အေလ့အက်င့္ေကာင္းေတြ ျဖစ္ထြန္းေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးၾကေစလိုပါတယ္။ စာေပေဟာေျပာပြဲ၊ ေဆြးေႏြးပြဲ၊ စာေပစြမ္းရည္ၿပိဳင္ပြဲမ်ား က်င္းပျခင္း၊ စကားရည္ လုပြဲ၊ က်ပန္းစကားေျပာၿပိဳင္ပြဲမ်ား က်င္းပျခင္း၊ သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္၊ စာေစာင္မ်ားမွ ျဖတ္၊ ညႇပ္၊ ကပ္ျပဳလုပ္ကာ နံရံကပ္စာေစာင္မ်ား အၿပိဳင္အဆိုင္ လုပ္ေဆာင္ေစျခင္းတို႔ျဖင့္ တပည့္ ကေလးငယ္မ်ား စာေပဝါသနာ ပါလာေအာင္ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ ဗဟုသုတအသိပညာနဲ႔ျပည့္ဝတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ သားေကာင္း သမီးမြန္မ်ား ျဖစ္လာ႐ုံနဲ႔ မလုံေလာက္ပါဘူး။ လူငယ္မ်ား စည္းကမ္း နားလည္ေစာင့္ထိန္း ဖို႔လည္း အေရးႀကီး ပါတယ္။ “စည္းကမ္းသည္ လူ၏တန္ဖိုး” ဆိုတဲ့အတိုင္း ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕ စည္းကမ္းရွိမႈဟာ အဲ့ဒီႏိုင္ငံကို တိုးတက္ေစသလို ဂုဏ္လည္းတက္ေစပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ “အမ်ိဳးသား စည္းကမ္းကို စာသင္ေက်ာင္းက စေစခ်င္ပါတယ္”။ လူ႔ေဘာင္အသိုင္းအဝိုင္းရဲ႕ တားျမစ္ခ်က္ေတြ၊ လိုက္နာရမယ့္ ဥပေဒေတြကို ဒီ “စည္းကမ္း” ကပဲ ထိန္းခ်ဳပ္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ စည္းကမ္းဆိုတာ ေနရာတိုင္းမွာ လိုက္နာဖို႔လိုပါတယ္။ လိုက္နာ တတ္ေအာင္လည္း ေလ့က်င့္ ပ်ိဳးေထာင္ေပးရပါမယ္။ ကမာၻ႔ႏိုင္ငံတိုင္းလိုလိုမွာ ျပည့္သူ႔နီတိ ဘာသာရပ္ကို နာမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးေပးၿပီး သင္ၾကားေနၾကတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ကြၽန္မတို႔ႏိုင္ငံ မွာလည္း စာရိတၱနဲ႔ ျပည္သူ႔နီတိကို ထိေရာက္ေအာင္ သင္ၾကားေပးျခင္းျဖင့္ အေလ့အက်င့္ ေကာင္းမ်ားရေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးရပါမယ္။ အခ်ိန္ကိုေလးစား လိုက္နာျခင္းဆိုတဲ့ စည္းကမ္းက အထူးတန္ဖိုးရွိပါတယ္။ ကြၽန္မတို႔ရဲ႕ကေလးေတြကို အခ်ိန္ကိုေလးစားတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ တစ္ခုေတာ့ ထူေထာင္ေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ “အခ်ိန္ကိုေလးစားျခင္း”သည္ မိမိဌာနနဲ႔ မိမိပတ္ဝန္းက်င္ကို ေလးစားျခင္းျဖစ္တယ္ဆိုတာကို လူသားတိုင္း သိရွိရမွာျဖစ္ ပါတယ္။ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားကိုပါသိရွိေအာင္ ေဆာင္႐ြက္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ကြၽန္မတို႔ ျပည္သူျပည္သားေတြဟာ အခ်ိန္ကိုေလးစားတဲ့ အေလ့အက်င့္ဟာ တကယ္ေတာ့ အားနည္းေနပါတယ္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာ ေက်ာင္းေတြကေန ေလ့က်င့္ေပးမယ္ဆို ႐ိုး႐ိုးေလးပါ။ စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းျခင္းဟာ အမႈိက္မပစ္ဖို႔ ကိစၥပါပဲ။ ဒါဟာ ကြၽန္မတို႔ႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံလုံးအတြက္ အေရးႀကီးပါတယ္။ လူႀကီးေတြ၊ ဆရာ၊ ဆရာမေတြက အမႈိက္ေတြ ပစ္ေနရင္ ကေလးေတြက လိုက္ပစ္မွာပဲ။ ငယ္ငယ္ကတည္းက အေလ့အက်င့္ေကာင္းေတြ ကို စြဲသြားေအာင္လုပ္မွ ကြၽန္မတို႔ႏိုင္ငံအတြက္ ေကာင္းမွာပါ။ ေသးေသးေလးေတြကစၿပီး အမႈိက္မပစ္ဖို႔၊ အခ်ိန္ကိုေလးစားဖို႔၊ ကေလးေတြကို အခ်ိန္ေလးစားေစခ်င္ရင္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြကလည္း အခ်ိန္ကို ေလးစားဖို႔လိုပါတယ္။ အေသးအဖြဲေလးဆိုေပမယ့္ အင္မတန္ အေရးႀကီးပါတယ္။ ေက်ာင္းက ကေလးေတြကို စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာသာမက ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာလည္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုး တက္ေနဖို႔ ေလ့က်င့္ပ်ိဳးေထာင္ေပး ရပါမယ္။ အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာ ငယ္စဥ္ကတည္းက အားကစားကို စိတ္ဝင္စားေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးဖို႔လိုပါတယ္။ အသက္အ႐ြယ္ အလိုက္ အားကစားၿပိဳင္ပြဲေတြ က်င္းပေပးဖို႔လိုပါတယ္။ ဒီလိုက်န္းမာ ႀကံ့ခိုင္တဲ့ ကေလးေတြ ေမြးထုတ္ေပးႏိုင္ဖို႔ဆိုတာ ဆရာ၊ ဆရာမကလည္း က်န္းမာႀကံ့ခိုင္ေနဖို႔ လိုပါတယ္။ အခ်ိဳ႕က “အားကစား” ဆိုရင္ ေယာက်ာ္းေလးေတြနဲ႔သာ သက္ဆိုင္တယ္ ထင္ေနၾကတုန္း ပါပဲ။ ‘က်ား’ျဖစ္ျဖစ္ ‘မ’ျဖစ္ျဖစ္ ကိုယ္ကာယ က်န္းမာႀကံ့ခိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္။ အခုဆိုရင္ ကြၽန္မတို႔ မိန္းကေလးေတြဟာ အားကစားမွာပိုၿပီး ထြန္းေပါက္လာတာ ကိုေတြ႕ရပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ “အားကစား ဆရာ၊ ဆရာမ” ေတြကိုလည္း အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာ ျဖည့္တင္းေပးရပါမယ္။ အားကစားလုပ္ျခင္းျဖင့္ ကိုယ္ကာယက်န္းမာမႈအတြက္ ေကာင္းမြန္ ေစသည္သာမက၊ အဖြဲ႕အစည္းနဲ႔ ပူးေပါင္းႀကိဳးပမ္း ေဆာင္႐ြက္ျခင္း ကိုလည္း ေလ့က်င့္ ေပးရာ ေရာက္ပါတယ္။ ပညာေရးမွာ ဆရာမေတြသာမက ဆရာေတြ မ်ားလာေအာင္လည္း ေဆာင္႐ြက္ဖို႔ အတြက္ မူဝါဒေတြခ်မွတ္ေဆာင္႐ြက္ဖို႔လိုပါတယ္။ ဆရာမေတြဟာ ဆရာေတြ ထက္စာရင္ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္းျဖစ္ေန ပါတယ္။ ပညာေရး ဘက္မွာ အမ်ိဳးသားေတြပါ၀င္ျခင္းဟာ အေရးႀကီးပါတယ္။ ပညာေရးဟာ လူတိုင္းနဲ႔ဆိုင္တယ္။ ပညာေပးရတဲ့အလုပ္ဟာ အင္မတန္မွ မြန္ျမတ္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသမီးေတြသာ လုပ္ရတာ မဟုတ္ပဲ အမ်ိဳးသားေတြပါ လုပ္သင့္ပါတယ္ဆိုတာကို ကြၽန္မအေနနဲ႔ တိုက္တြန္းခ်င္ပါတယ္။ ကေလးေတြ ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳးေစဖို႔အတြက္ ကာယပညာသင္ၾကားေရး အျပင္ အႏုပညာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ပန္းခ်ီ၊ ဂီတ စတဲ့ ရသပညာေရး ကိုလည္း ေလ့က်င့္ သင္ၾကား ေပးဖို႔လိုပါတယ္။ “အႏုပညာ”ဟာ လူတစ္ဦးရဲ႕ၿငိမ္းခ်မ္းျခင္းကို အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစပါ တယ္။ ပတ္ဝန္းက်င္အလွကိုလည္း ျမင္တတ္ေစပါတယ္၊ ဝါသနာရွင္မ်ား အၾကား နားလည္မႈ၊ ခင္မင္ရင္းႏွီးမႈေတြ တိုးတက္ေစမယ့္ အခြင့္အေရးေတြကိုလည္း ဖန္တီးေပးႏိုင္ပါတယ္။ အခုဆိုရင္ ကြၽန္မတို႔ႏိုင္ငံကို စစ္မွန္တဲ့ “ဒီမိုကေရစီ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု” ျဖစ္ေအာင္ ထူေထာင္ေနတဲ့ အခ်ိန္ျဖစ္လို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဟာ အလြန္အေရးႀကီး ပါတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို တန္ဖိုးမထားသူေတြဟာ ကိုယ့္ကိုယ္ ကို ၿငိမ္းခ်မ္းေအာင္ တည္ေဆာက္ရာမွာ အားနည္းသူေတြ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ကြၽန္မတို႔ေက်ာင္းက ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြရဲ႕ ဘဝ၊ ဆရာ၊ ဆရာမေတြ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ပညာရယူ၊ မွ်ေဝႏိုင္မယ့္ ပတ္ဝန္းက်င္ တည္ေဆာက္ေပးျခင္းအားျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ျမတ္ႏိုးေအာင္ အားေပးႏိုင္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ေဝးလံေခါင္ဖ်ားမွာ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ေနတဲ့ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားရဲ႕ ဘဝေတြကို နားလည္ဖို႔လိုပါတယ္။ သူတို႔ရဲ႕ ခံစားခ်က္ကိုသိမွ ဘာေတြကိုပံ့ပိုးရမလဲဆိုတာ သိႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာ၊ ဆရာမေတြ ဘဝလုံၿခဳံမွ သူတို႔ျပဳစု ပ်ိဳးေထာင္ေပးေနတဲ့ ကေလးေတြ လည္း ၿငိမ္းခ်မ္းစြာနဲ႔ ပညာသင္ၾကားႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေျမျပန္႔၊ ေတာင္ေပၚမခြဲျခားပဲ ပညာသင္ယူမႈ အခြင့္အလမ္းေတြ တန္းတူရေအာင္ ဖန္တီးေပးရပါမယ္။ ဆရာ ဆရာမေတြအေနနဲ႔ ပိုၿပီးေတာ့ ခက္ခဲတဲ့ေနရာေတြမွာ သြားၿပီးေတာ့ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ မယ္ဆိုတာကို စိန္ေခၚမႈ တစ္ခုအေနနဲ႔ ျမင္ေစခ်င္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံအတြက္ ထိထိေရာက္ေရာက္တာ၀န္ထမ္းေဆာင္လို႔ ရမယ့္ အခြင့္အေရးတစ္ခုဆိုၿပီး ျမင္ေစခ်င္ပါတယ္။ ဒီလိုစြန္႔စားတဲ့ စိတ္ဓာတ္ေတြကို အထူးသျဖင့္ ငယ္႐ြယ္တဲ့ ဆရာ ဆရာမေတြမွာ ရွိေစခ်င္ပါတယ္။ ခက္ခဲတဲ့ေနရာေတြမွာ ပညာသင္ၾကားေပးရတာ ပိုၿပီးတန္ဖိုးရွိတယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ဓာတ္ေတြေမြးျမဴပါလို႔ ကြၽန္မ အေနနဲ႔ ေမတၱာရပ္ခံလိုပါတယ္။ ဆရာသည္ ကေလးမ်ားကို ေက်ာင္းသင္ဘာသာရပ္မ်ားကိုသာ သင္ေပးျခင္းနဲ႔မလုံ ေလာက္ပါဘူး။ ေဘးကင္းလုံၿခဳံစြာ ေနထိုင္တတ္ဖို႔လည္း သင္ၾကားေပးရပါတယ္။ လူငယ္ေတြ မူးယစ္ေဆးဝါးသုံးစြဲၿပီး လမ္းမွားကို မေရာက္ဖို႔ အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာ မူးယစ္ေဆးဝါးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အစီအစဥ္ေတြ လုပ္ေပးေစခ်င္ပါတယ္။ ယခုနည္းပညာ အရွိန္အဟုန္ တိုးတက္ ေနတဲ့ ေခတ္ႀကီးမွာ၊ နည္းပညာသစ္ေတြရဲ႕ အေကာင္း၊ အဆိုးအက်ိဳးႏွစ္သြယ္လုံး ကေလးမ်ားသိေအာင္ လုပ္ေပးဖို႔လည္း လိုပါတယ္။ ဒီလိုလုပ္ငန္း ေတြမွာ ဆရာေတြနဲ႔မိဘေတြ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ဖို႔ အထူးအေရးႀကီးပါတယ္။ စာသင္ခန္း ထဲမွာပဲ သင္ေပးလို႔ မလုံေလာက္ေတာ့ပါဘူး။ မိဘေတြကပါ ၀ိုင္း၀န္းၿပီးကူညီမွ ၀ိုင္း၀န္း ၿပီးေတာ့ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မွ မူးယစ္ေဆး၀ါးျပႆနာ၊ ေနာက္ၿပီးေတာ့ လက္ကိုင္ဖုန္းေတြ က၀င္လာတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြအမ်ိဳးမ်ိဳးေပါ့၊ လူငယ္ေတြနဲ႔ သင့္ေတာ္တာေတြပါမယ္၊ မသင့္ေတာ္ တာေတြလည္းပါတယ္။ ဒါေတြဟာတစ္ခ်ိန္လုံး၀င္ေနတာပဲ။ ကိုယ့္ကေလးေတြ မွန္ကန္တဲ့ လမ္းေရာက္ေအာင္လို႔ သူတို႔ ဘာေတြျမင္ေနရလဲ၊ ေတြ႕ေနၾကလဲ၊ ဘာေတြကို ဖတ္ေနၾကလဲ၊ ဘာေတြကိုၾကားေနၾကလဲဆိုတာကို မိဘဆရာေတြက သိမွသာလွ်င္ ကေလးေတြကို ကူညီၿပီးေတာ့ ဘယ္ဟာကိုပယ္သင့္တယ္၊ ဘယ္ဟာကိုေတာ့ လက္ခံ သင့္တယ္ဆိုတာကို သင္ေပးႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကြၽန္မတို႔ဟာ လူငယ္ေတြကို အနာဂါတ္မွာ ႏိုင္ငံ့တာဝန္မ်ား ေက်ပြန္စြာ ထမ္းေဆာင္ ႏိုင္တဲ့ လူသားေကာင္းေတြျဖစ္ဖို႔၊ ေလ့က်င့္ေမြးထုတ္ ေပးရမယ့္ သမိုင္းေပး တာဝန္ရွိပါ တယ္။ တစ္ကမာၻလုံးရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္၊ ကြၽန္မတို႔ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္အရ အသက္ေမြး ဝမ္းေက်ာင္းပညာကို အားေပးဖို႔ လည္းလိုပါတယ္။ အေျခခံပညာအထက္တန္းအဆင့္ ၿပီးေျမာက္ သြားတဲ့ ကေလးေတြထဲမွာ တကၠသိုလ္ပညာ ဆက္သင္တဲ့ ကေလးေတြရွိသလို၊ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ပညာဘက္ကိုလိုက္တဲ့ ကေလးေတြရွိဖို႔ အလြန္အေရးႀကီး ပါတယ္။ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ပညာဆိုတာ ဒုတိယတန္းစား ပညာမဟုတ္ပါဘူး၊ သင္ယူသူ ေတြအတြက္သာမက ၊ ႏိုင္ငံ့အတြက္ ၊ ကမာၻ႔အတြက္ တန္ဖိုးရွိလွ တာေၾကာင့္ ယခုေခတ္ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္နဲ႔အညီ၊ သက္ေမြးပညာေရးကို ျမႇင့္တင္ေပးဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။
၂၀၁၆ ခုႏွစ္မွ ၂၀၃၀ ျပည့္ႏွစ္အထိ လာမယ့္တစ္ဆယ့္ငါးႏွစ္ ကာလအတြင္း ႀကိဳးပမ္းေဆာင္႐ြက္ၾကရမယ့္ ကမာၻ႔ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ လမ္းၫႊန္အျဖစ္ စဥ္ဆက္မျပတ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ပန္းတိုင္မ်ားရဲ႕ ပန္းတိုင္(၄) ျဖစ္တဲ့ လူသားအားလုံး အက်ဳံးဝင္ကာ ညီၫြတ္မွ်တၿပီး အရည္အေသြးရွိတဲ့ ပညာသင္ယူႏိုင္ေရးႏွင့္ ဘဝတစ္ေလွ်ာက္ အစဥ္ေလ့လာသင္ယူ ႏိုင္ေသာ အခြင့္အလမ္းရရွိေရးအတြက္ တာဝန္ယူမႈ၊ တာဝန္ခံမႈစိတ္ေစတနာ အျပည့္အဝျဖင့္ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္ေပးရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုေဆာင္႐ြက္ရာမွာ မသန္စြမ္း ကေလးမ်ားနဲ႔ အထူးလိုအပ္ခ်က္ရွိတဲ့ ကေလးမ်ား အပါအဝင္၊ ကေလးတိုင္းသာတူညီမွ် အခြင့္အလမ္းရရွိေအာင္ ေဆာင္႐ြက္ေပးၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာ၊ ဆရာမေတြဟာ ေက်ာင္းအတြင္းမွာ ေရာက္လာတဲ့ကေလးမွ ငါတို႔နဲ႔ ဆိုင္တယ္လို႔ သေဘာမထားေစခ်င္ပါဘူး။ ေက်ာင္းျပင္ပ ေရာက္ေနတဲ့ ကေလးမ်ား သင္ယူမႈ အခြင့္အလမ္းေတြရေအာင္ လည္း ေဆာင္႐ြက္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာက ေက်ာင္းေန အ႐ြယ္ကေလးမ်ား ပညာသင္ယူဖို႔ အခြင့္အေရးရေအာင္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြနဲ႔ မိဘေတြ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ၾကဖို႔လိုပါတယ္။ ဆရာ၊ ဆရာမ စိတ္ဓာတ္နဲ႔ဆိုရင္ ေက်ာင္းတက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ေက်ာင္းမတက္ပဲ ေဆာ့ေနတဲ့ ကေလးေတြျမင္လို႔ရွိရင္ သြားၿပီး ေတာ့ေမးေစခ်င္တယ္။ ေက်ာင္းမတက္ဘူးလား၊ဘာျဖစ္လို႔ ေက်ာင္းမတက္တာလဲ၊ ေက်ာင္းမတက္ႏိုင္လို႔လား၊ ေက်ာင္းေျပးေန တာလား၊ စိတ္၀င္စားမႈရွိေစခ်င္တယ္။ လမ္းေဘးမွာ ကေလးေတြေရာက္ေန တယ္ဆိုတာ မေကာင္းပါဘူး။ လမ္းေဘးကကေလး ေတြေက်ာင္း စာသင္ခန္းထဲ ေရာက္ဖို႔အတြက္ ကြၽန္မတို႔အားလုံး ၀ိုင္း၀န္းႀကိဳးပမ္းေစလိုပါတယ္။ ယခင္တုန္းကေတာ့ “ေက်ာင္းဆိုတာ တိတ္ဆိတ္ၿငိမ္သက္စြာ သင္ယူတဲ့ေနရာလိုမ်ိဳး ဖန္တီးႏိုင္တာကို ဂုဏ္ယူခဲ့ၾကတာကို” ၾကားဖူးပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ေက်ာင္းဆိုတာ စာသင္ခန္းထဲမွာ တိတ္ဆိတ္ၿငိမ္သက္စြာနဲ႔ လက္ပိုက္ၿပီး ဆရာေျပာသမွ် နားေထာင္တဲ့ အစဥ္အလာကိုေတာ့ အားမေပးသင့္ပါဘူး။ ဒီလိုေျပာျခင္းအားျဖင့္ နားေထာင္ရမယ့္ အခ်ိန္မွာ နားမေထာင္ရ ဘူးလို႔ေျပာလိုျခင္း မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ တစ္ခ်ိန္လုံး ဆရာကပဲ ေျပာမယ္။ ေက်ာင္းသားေတြက ႏႈတ္ဆိတ္ၿပီး နားေထာင္ရမယ္၊ ေမးခြန္းလည္းမထုတ္ရဘူး၊ ဆရာ ဆရာမေျပာတာ အကုန္မွန္ ၏ဆိုၿပီး အဲသလိုသင္ယူတဲ့စနစ္မ်ိဳးနဲ႔က ကြၽန္မတို႔ အခုေခတ္နဲ႔ မွီေအာင္လိုက္ႏိုင္မွာမဟုတ္ပါဘူး။ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြ လြတ္လပ္ ေပါ့ပါး စိတ္ဝင္ စားစြာနဲ႔ သင္ယူႏိုင္ဖို႔လိုပါတယ္။ စာတစ္ခုတည္းမဟုတ္ဘဲ အားကစား၊ ဂီတ၊ အႏုပညာ၊ စိုက္ပ်ိဳးေရးစတာေတြကိုပါ ပီပီျပင္ျပင္ ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးၾကရမွာပါ။ ကြၽန္မတို႔ႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ ကေလးေတြကို ေျပာရဲ၊ ဆိုရဲ၊ သြက္လက္ ထက္ျမက္ေနတဲ့ ကေလးေတြျဖစ္ေအာင္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြက ေလ့က်င့္ေပးရပါမယ္။ “ဒီမိုကေရစီအစ စာသင္ေက်ာင္းက” ဆိုတဲ့အတိုင္း ေက်ာင္းတြင္းမွစၿပီး ဒီမိုကေရစီစနစ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးရွင္ သန္ေစမယ့္ အမူအက်င့္ေတြ သင္ၾကားေပးရမွာပါ။ ကေလးမ်ား နားလည္ႏိုင္မယ့္၊ စိတ္ဝင္စားမယ့္ နည္းေတြသုံးၿပီး မိမိတို႔ တစ္သက္တာအတြက္၊ ႏိုင္ငံ့အနာဂတ္အတြက္၊ အက်ိဳးျဖစ္ေစမယ့္ အေတြးအေခၚမ်ားကို သင္ၾကားေပးေစခ်င္ပါတယ္။ ႀကဳံတုန္းေျပာရမယ္ဆို ကြၽန္မ မၾကာခင္လေတြတုန္းက ေတြ႕ခဲ့တဲ့ကေလးေတြကို ကြၽန္မအားရပါတယ္။ မူလတန္း ကေလးေတြေရာ၊ အထက္တန္းကေလးေတြေရာ ေျပာရဲဆိုရဲ ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ရွိၾကတယ္။ ေမးလို႔ရွိရင္ ေျဖတယ္။ သူတို႔စိတ္ထဲမွာ ရွိတဲ့အတိုင္း ေျပာတယ္။ နည္းနည္းရွက္တာေတာ့ ရွိေပမယ့္ ရွက္တာနဲ႔ ေၾကာက္တာမတူဘူး။ ကေလးေတြဆိုေတာ့ ရွက္တာကေတာ့ သဘာ၀ က်ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးသူတို႔ တတ္တဲ့ပညာကိုသူတို႔ ဂုဏ္ယူတယ္။ နည္းနည္းပဲ တတ္တဲ့ ပညာကိုေတာင္ အမ်ားႀကီးဂုဏ္ယူတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ ေက်ာင္းဆရာ ဆရာမမ်ားရဲ႕ အလုပ္ဟာ အင္မတန္ မြန္ျမတ္ပါတယ္ဆိုတာကို လူတိုင္းလူတိုင္းကို မိမိကိုယ္ကို တန္ဖိုးထားတတ္ေအာင္၊ ဂုဏ္ယူတတ္ေအာင္လို႔ သင္ေပးတာဟာ တကယ့္ ဆရာ ဆရာမ မ်ားရဲ႕ အႀကီးမားဆုံး စြမ္းေဆာင္မႈ ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ကြၽန္မတို႔ ကေလးေတြကို ထက္ထက္ျမက္ျမက္၊ ရဲရဲတင္းတင္းနဲ႔ ဘ၀ကို ရင္ဆိုင္ႏိုင္ေအာင္လို႔ ကူညီေပးၾကပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အမ်ိဳးသားပညာေရးစနစ္ ေျပာင္းလဲရာမွာ ကေလးမ်ားအေနနဲ႔ တီထြင္ ဖန္တီးျခင္းနဲ႔ ဆန္းစစ္ေဝဖန္ ပိုင္းျခားျခင္းဆိုင္ရာ ကြၽမ္းက်င္မႈမ်ား၊ ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ တန္ဖိုးထားမႈမ်ားနဲ႔ က်င့္ဝတ္မ်ားရရွိကာ မိမိဘဝအတြက္ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းမ်ား ေ႐ြးခ်ယ္လုပ္ကိုင္ႏိုင္တဲ့ အရည္အခ်င္းမ်ားနဲ႔ ျပည့္စုံေအာင္ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါမွ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ လူမႈစီးပြားဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအတြက္ အက်ိဳးျပဳႏိုင္သည့္ ပညာေရးျဖစ္မယ္လို႔ ယုံၾကည္ပါတယ္။ “အရည္အေသြးရွိတဲ့ပညာေရး” ရရွိဖို႔အတြက္ ကေလးမ်ားဟာ က်န္းမာသန္စြမ္းေနဖို႔ လိုပါတယ္။ က်န္းမာသန္စြမ္းမွ သင္ယူလိုတဲ့ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို စိတ္အားထက္သန္စြာ သင္ယူႏိုင္ မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေက်ာင္းေတြမွာ အာဟာရျပည့္ဝေအာင္၊ က်န္းမာ သန္စြမ္းေအာင္ ဘယ္လိုေနထိုင္ရမယ္ဆိုတာကိုလည္း လမ္းၫႊန္သင္ၾကားေပးၾကရပါမယ္။ ကြၽန္မ ေက်ာင္းသားမိဘေတြကို ေမးတဲ့အခါမွာ အထူးသျဖင့္ ႐ြာကေလးေတြ၊ ၿမိဳ႕ကေလး ေတြမွာ ေမးလို႔ရွိရင္ ပညာေရးကို အၿမဲတမ္းက်န္းမာေရးရဲ႕ေရွ႕မွာထားၿပီး ေျပာပါတယ္။ အဲဒါကို ကြၽန္မ စိတ္၀င္စားပါတယ္။ မိဘမ်ားဟာ သားသမီးမ်ားရဲ႕ အနာဂါတ္ကို ေရရွည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔ ၾကည့္ၿပီး ပညာသိပ္တတ္ေစခ်င္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကြၽန္မအၿမဲတမ္း သတိေပးရတယ္။ ပညာတတ္ၿပီး မက်န္းမာရင္ ဘ၀မွာ ရပ္တည္ဖို႔မလြယ္ကူဘူး။ ဒါေၾကာင့္ က်န္းမာေရးနဲ႔ ပညာေရးက တန္းတူတန္ဖိုးရွိတယ္ဆိုတာကို အတန္းထဲမွာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားဟာ သင္ၾကားရမယ္။ မိဘမ်ားကလည္း နားလည္ဖို႔ လိုပါတယ္။ က်န္းမာေရး ပညာေပးတယ္ ဆိုတာကလည္း တစ္သက္တာ ပိုၿပီးခိုင္ခိုင္မာမာ ရပ္တည္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ပညာေရးလုပ္ငန္းရဲ႕ ေသာ့ခ်က္အက်ဆုံးေနရာမွာ ရွိေနသူမ်ားက “ဆရာ” မ်ားျဖစ္ပါ တယ္။ ဆရာေတြဆိုတာ “ပညာျပည့္ဝႏွလုံးလွ” ဖို႔လိုပါတယ္။ “ပညာ” ဆိုတာ လက္ဆင့္ ကမ္းတဲ့ အရာျဖစ္ပါတယ္။ လက္ဆင့္ကမ္းရာမွာ ဦးေႏွာက္နဲ႔ေရာ၊ ႏွလုံးသားနဲ႔ပါ လက္ဆင့္ ကမ္းဖို႔လိုပါတယ္။ ကိုယ့္ရဲ႕ပညာအရည္အေသြးကို ျပည့္ဝေအာင္ တစ္သက္တာ သင္ယူ ႀကိဳးစားၿပီး ကိုယ့္ရဲ႕တပည့္ေတြကို ကိုယ့္ထက္သာတဲ့သူေတြျဖစ္ေအာင္ လုပ္ႏိုင္စြမ္းရွိေစ ခ်င္ပါတယ္။ ဆရာစားမခ်န္ပါနဲ႔။ တကယ္သိကၡာရွိတဲ့၊ ဂုဏ္ရွိတဲ့ဆရာေတြဆိုတာ မိမိတို႔ ထက္ပိုေတာ္တဲ့ တပည့္ေတြကို ေမြးထုတ္ႏိုင္တဲ့ ဆရာဆရာမေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ပညာေရး စီမံခန္႔ခြဲသူေတြနဲ႔ ဆရာ၊ ဆရာမေတြဟာ ဦးေဆာင္လမ္းျပႏိုင္မႈ အရည္အေသြး၊ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အရည္အေသြး ျပည့္ဝေနဖို႔လည္း အစဥ္ႀကိဳးစားေစခ်င္ပါတယ္။ စီမံခန္႔ခြဲတဲ့ ေနရာမွာ မွ်တမႈရွိ ေစခ်င္ပါတယ္။ “အဂတိ” တရားကင္းရွင္းရပါမယ္။ ပညာေရးမွာ ထူးခြၽန္ၿပီးေတာ္တဲ့သူေတြကို “ေနရာမွန္၊ လူမွန္” ေနရာေပးမႈရွိသလို၊ တာဝန္ယူမႈ၊ တာဝန္ခံမႈ ရွိတဲ့သူေတြျဖစ္ဖို႔လည္း လိုပါတယ္။ ဒါဟာအစိုးရမွာလည္း တာ၀န္ရွိပါတယ္။ အစိုးရက ပညာေရးဌာနကို စီမံခန္႔ခြဲတဲ့ေနရာမွာ မွ်တမႈရွိဖို႔လိုပါတယ္။ ကြၽန္မတို႔ရဲ႕ ပညာေရးမွာ မွ်တမႈကို အတန္းထဲမွာကတည္းက ဆရာ ဆရာမေတြက သင္ေပးရမွာပါ။ ဘယ္သူ႔ကိုမ်က္ႏွာလိုက္တယ္၊ ဘယ္သူ႔ကို မ်က္ႏွာမလိုက္ဘူး၊ ဘယ္သူ႔သားသမီးျဖစ္လို႔ ဆိုတာမ်ိဳးမရွိသင့္ပါဘူး။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ဆရာ ဆရာမေတြက စာေတာ္တဲ့ တပည့္ေတြကို မ်က္ႏွာ လိုက္ပါတယ္။ ဒါလည္း တစ္နည္းအားျဖင့္ သဘာ၀က်ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်မ အျမင္မွာေတာ့ စာမေတာ္တဲ့ ကေလးေတြကို ပိုၿပီးေတာ့ ဂ႐ုစိုက္ရမွာပါ။ ဘာျဖစ္လို႔ မေတာ္တာလဲ၊ သူတို႔မွာ ဘာျပႆနာရွိလို႔လဲ၊ ေက်ာင္းစာကို ဘာေၾကာင့္ ေကာင္းေကာင္း စိတ္မ၀င္စားတာလဲ၊ ဘာျဖစ္လို႔ စာမလိုက္ႏိုင္ တာလဲ၊ ဘယ္လိုဒီဟာေတြကို ကူညီ ေပးႏိုင္မလဲဆိုတာေတြ၊ ေက်ာင္းသား ေတြရဲ႕ အားနည္းခ်က္ေတြကို ဘယ္လိုျဖည့္ဆည္း ေပးႏိုင္မလဲ ဆိုတာကို လုပ္မယ္ဆိုတာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားရဲ႕ အင္မတန္မွ အေရးႀကီးတဲ့ တာ၀န္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေတာ္တဲ့ကေလး ေတြကိုလည္း ပိုေတာ္လာေအာင္ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ ေပးႏိုင္ရမယ္။ ေနာက္မွာ က်န္ေနတဲ့ ကေလးေတြကိုလည္း လက္တြဲၿပီး ေခၚလာႏိုင္ရမယ္ ဆိုတာ ဆရာ၊ ဆရာမေကာင္းမ်ားရဲ႕ တာ၀န္လို႔ မွတ္ယူေစခ်င္ပါတယ္။ ပညာေရးသည္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈကို ေလွ်ာ့ခ်၍ သာတူညီမွ်ရွိေစျခင္း၊ မိသားစုဝင္ေငြ ျမင့္မားလာေစျခင္း၊ တစ္ဦးခ်င္းစီႏွင့္ မိသားစု က်န္းမာေရး ျမႇင့္တင္ေပးႏိုင္ျခင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ကို ေရရွည္တည္တံ့ ခိုင္ၿမဲေစျခင္း၊ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစျခင္း၊ အမ်ိဳးသားစည္းလုံး ညီၫြတ္ေရးခိုင္မာေစျခင္းစတဲ့ မ်ားစြာေသာ အက်ိဳးမ်ားနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ ယခုက်င္းပ ျပဳလုပ္တဲ့ ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲမွ ေဆြးေႏြးခ်က္ေတြဟာ ႏိုင္ငံရဲ႕အနာဂတ္အတြက္ ထိေရာက္စြာ အက်ိဳးေဆာင္ႏိုင္မယ့္ အေျခခံပညာက႑ ပညာေရးစနစ္ ေပၚေပါက္ခိုင္မာ လာေစႏိုင္မယ္ လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ ကြၽန္မတို႔ ထုံးတမ္းစဥ္လာအရ လူႀကီးေတြက လူငယ္ေတြကို ဆုေပးတဲ့အခါမွာ က်န္းမာပါေစ၊ ခ်မ္းသာပါေစ၊ ေဘးအႏၲရာယ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးမွ ကင္းေ၀းပါေစလို႔ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ေျပာၾကပါတယ္။ ပညာေပးတယ္ဆိုတာ ဒီဟာေတြ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ႏိုင္ဖို႔ပဲ၊ ဒီဆုေတြကို ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ျဖည့္ႏိုင္တဲ့အရည္အခ်င္းေတြ ေပးဖို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ့္ကိုကိုုယ္ က်န္းမာေအာင္ေနတတ္ဖို႔ ပညာလိုတယ္။ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ခ်မ္းသာေအာင္ ေနတတ္ဖို႔၊ ခ်မ္းသာေအာင္ဆိုတာ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာေရာ၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာေရာ၊ ခ်မ္းသာေအာင္ ေနတတ္ဖို႔ဆိုတာ ပညာလိုတယ္။ ေဘးအႏၲရာယ္ ကင္းေ၀းေအာင္ ေနတတ္ဖို႔ ဆိုတာလည္း ပညာလိုတယ္။ ကြၽန္မတို႔ ပညာေရးရဲ႕ ရည္႐ြယ္ခ်က္ဟာ ဘာလဲလို႔ ႐ိုး႐ိုးေလးေျပာလို႔ရွိရင္ ကြၽန္မတို႔ တစ္ေတြရဲ႕ ကေလးမ်ား၊ သားသမီးမ်ားကို ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ်ေပးေနတဲ့ ဆုေတြကို ကေလးသူငယ္ေတြ မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ ဘ၀ တစ္ေလ်ာက္မွာ ျဖည့္ဆည္းေပးသြားႏိုင္ဖို႔ က်န္းမာေအာင္၊ ခ်မ္းသာေအာင္၊ ေဘးအႏၲရာယ္ ကင္းေ၀းေအာင္ ေနတတ္ဖို႔ ပဲျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာရင္းနိဂုံးခ်ဳပ္ပါတယ္။ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ဟု ေျပာၾကားသည္။ ထို႔ေနာက္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္၊ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးမ်ား၊ ျပည္ေထာင္စု ရာထူး၀န္အဖြဲ႕ဥကၠ႒ႏွင့္ ေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီ ဥကၠ႒တို႔သည္ ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲသို႔ တက္ေရာက္လာၾကသည့္ ဒုတိယ၀န္ႀကီး၊ ေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီ၀င္မ်ား၊ တိုင္းေဒသႀကီး ႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားမွ လူမႈေရး၀န္ႀကီးမ်ားႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္ေရးရာေကာ္မတီ ဥကၠ႒မ်ားႏွင့္ အမ်ိဳးသားပညာေရး မူ၀ါဒေကာ္မရွင္၊ အမ်ိဳးသားသင္႐ိုးၫႊန္းတမ္း ေကာ္မတီ၊ အမ်ိဳးသားပညာေရး အဆင့္အတန္းႏွင့္ အရည္အေသြးအာမခံမႈ အကဲျဖတ္ေရးေကာ္မတီ တို႔မွ အဖြဲ႕၀င္မ်ားႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနမွ ၫႊန္ၾကားေရးမႉးခ်ဳပ္မ်ား၊ ပါေမာကၡခ်ဳပ္မ်ား၊ တာ၀န္ရွိသူမ်ားႏွင့္လည္းေကာင္း၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးမိတ္ဖက္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ လည္းေကာင္း မွတ္တမ္းတင္ ဓာတ္ပုံ႐ိုက္ၾကသည္။ ယင္းေနာက္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္သည္ ခန္းမအတြင္း ခင္းက်င္းျပသ ထားသည့္ အဆင့္ျမင့္ပညာဦးစီးဌာန (ဆရာအတတ္သင္) သင္ေထာက္ကူျပခန္း၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ စာစစ္ဦးစီးဌာနျပခန္း၊ အေျခခံပညာဦးစီးဌာန ICT ျပခန္း၊ တိုင္းရင္းသားဘာသာ စာေပ သင္ၾကား၊ သင္ယူမႈျပခန္း၊ ေနျပည္ေတာ္ပညာေရးမႉး႐ုံး သိပၸံပစၥည္းကိရိယာ ျပခန္း၊ ဇီ၀ေဗဒသင္ေထာက္ကူျပခန္း၊ မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကိီး ပညာေရးမႉး႐ုံး သိပၸံ ျပခန္းႏွင့္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး ပညာေရးမႉး႐ုံး ဇီ၀ေဗဒ၊ ဓာတုေဗဒ သင္ေထာက္ကူ ျပခန္းတို႔ကို လွည့္လည္ၾကည့္ရႈအားေပးသည္။
No comments:
Post a Comment